2015. június 28., vasárnap

Közösségi közlekedés



Buszok
A buszoknak, a rendes méretűeknek 2 darab ajtaja van. Egy felszállásra, egy pedig leszállásra. A csuklós buszoknak több is van. A busz elején, kívül a szabad levegőn, van egy biciklik szállítására alkalmas állványzat, amire az utas felteszi a drótszamarát, és ahol kell, leveszi. Ez ingyen van, és nem, senki nem lopja el a másik biciklijét.
Busz 2 ajtóval
Busz biciklitárolóval
A buszra elől kell felszállni, illik köszönni, erre az illedelmes 'Hi-ra' visszaköszön a sofőr, aki vagy indiai, fekete vagy vicceskedő kanadai vagy nemritkán nő. A busz sofőröket alapvetően megbecsülik, ez egy köztiszteletben álló szakma itt.  A buszjegy 3,20 dollár (azaz 730 forint), vagy előre megvett tízes tömbbel csak 2,50 körül. Az előre megvett jegyet vagy az előre kiszámolt pénzt egy kis dobozba kell tenni és a sofőr ad helyette egy papírfecnit (transfer), ami jelzi, hogy meddig utazhatunk.
Jegy
Transfer
Hivatalosan 90 perces egy jegy, általában 2 órás papírkát szoktam kapni. Át lehet szállni, vagy ha gyors az ember, ugyanazzal a jeggyel elmegy boltba, bevásárol, és hazamegy. A bérlet 1-jétől a hónap utolsó napjáig jó, átruházható, mivel egyszerre így is-úgy is egy ember tudja használni. Ha én egy adott napon több helyre is megyek, ahhoz én megyek aznap a bérlettel, a férj pedig jegyezik.
Havi bérlet
Leszállás, vagyis előtte leszállási szándék jelzése, ez egy csudijól kitalált dolog, a busz ablakán vízszintesen végigfut egy kábel, azt kell meghúzni. Szóval üldögélsz, eszedbe jut, hogy hoppá, le kéne szállni, meghúzod a madzagot, megvárod, amíg a busz megáll, kinyitja az ajtót, és jó kanadaiként, csak ekkor emeled el a feneked az üléstől, hogy felkelj, és leszállj.  Leszállás közben jó hangosan mondod a sofőrnek, hogy Thank You, (nem úgy, mint a bkv-n). Itt nem kelnek fel az emberek a buszról mozgás közben, a nyugdíjasok nem tömörülnek az ajtóba már négy megállóval hamarabb, nincs lökdösődés meg ilyenek. 
Bust belülről, leszállásjelző madzaggal

A madzag
Ami rossz, az az, hogy ezek a buszok tényleg minden utcasarkon megállnak, tehát 20 utca 40 perc. Viszont mindig fűtött, és a nagyobb átszállóhelyek (mint pl. Blaha, Nyugati, Móricz, Moszkva térnek megfelelő itteniek) fűtöttek, igen, komolyan, ajtajuk van, és meleg van. A mezei buszmegállók nem fűtöttek, de minden oldalról van üveg. Tehát nem annyit ér, mint a 4-6-os vonalán az a valami, ami alá beesik az eső simán.
Egy kedves dolog, amit már többször láttam, egyszerű kis pillanat, de szép, amikor egy nagyon idős bácsi, vagy néni felszáll a buszra, a sofőr megvárja, amíg az idős leül. Ha az 2 perc, akkor kettő egész percig mindenki azt várja, hogy az idős néni bácsi biztonságban leül. Senkit sem zavar, senki sem puffog.
Ráadásként egy reklám, ami a buszozást hivatott népszerűsíteni. Annyira jó, annyira pozitív, szakadtam a röhögéstől.


A másik tömegközlekedési eszköz az LRT (Light Rail Transit), azaz a metró. Ha véletlenül valakit megkérdeznék, hogy merre van az „Underground” akkor tuti elküldenének az egyik ilyen nevű kocsmába. Tehát LRT. Észak-déli irányban közlekedik Clareview-tól a Century Park-ig. Ez egy 21 kilométeres szakasz 15 megállóval.
Metró szemból, éppen a föld felett
A megállók a város szélén ritkák, a buszátszállóhelyek a metró mellé vannak telepítve, és itt még a föld felett fut a metró. Csak a Downtown részen ástak alagutat, itt sűrűbben is áll meg a metró, kicsit a budapesti 4-es re emlékeztet. Ellenőrök nem igen vannak, inkább csak a metró ki- és bejáratoknál. Itt az emberek jellemzően vesznek és érvényesítenek jegyet, nem jellemző a bliccelés (persze itt is van, aki inkább elcigizi azt a pénzt).
Metró a hídon, kellemes tavaszi napon
A második metróvonal már készen van, de egy fél éve kínlódnak a lámpák beállításával, ez is nagyrészt a föld felett fog közlekedni, de még mindig nem nyílt meg (2014 októberében kellett volna indulnia).  Tervek vannak egyéb vonalakra is, szépen lassan megépítik majd őket. Az LRT-re is fel lehet vinni a biciklit kivéve csúcsidőben.
A HÉV hangulata belülről
A buszjegy ugye 3,2 dollár, a havi buszbérlet felnőtteknek 89 dollár, a napijegy 9 dollár. Ezekből a bevételekből él az ETS, azaz az Edmonton Transit System. Nem, nem állami cég. Kapnak pénzt a metróépítéshez, az ugye a városnak is érdeke, de alapvetően önfenntartó a vállalat és meg kell dolgozniuk a profitért, és ez látszik is a szolgáltatásukon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése