Buszok
A buszoknak, a rendes méretűeknek 2
darab ajtaja van. Egy felszállásra, egy pedig leszállásra. A csuklós buszoknak
több is van. A busz elején, kívül a szabad levegőn, van egy biciklik szállítására
alkalmas állványzat, amire az utas felteszi a drótszamarát, és ahol kell,
leveszi. Ez ingyen van, és nem, senki nem lopja el a másik biciklijét.
![]() |
Busz 2 ajtóval |
![]() |
Busz biciklitárolóval |
A buszra elől kell felszállni,
illik köszönni, erre az illedelmes 'Hi-ra' visszaköszön a sofőr, aki vagy
indiai, fekete vagy vicceskedő kanadai vagy nemritkán nő. A busz sofőröket
alapvetően megbecsülik, ez egy köztiszteletben álló szakma itt. A buszjegy 3,20 dollár (azaz 730 forint), vagy
előre megvett tízes tömbbel csak 2,50 körül. Az előre megvett jegyet vagy az
előre kiszámolt pénzt egy kis dobozba kell tenni és a sofőr ad helyette egy
papírfecnit (transfer), ami jelzi, hogy meddig utazhatunk.
![]() |
Jegy |
![]() |
Transfer |
Hivatalosan 90 perces egy jegy,
általában 2 órás papírkát szoktam kapni. Át lehet szállni, vagy ha gyors az
ember, ugyanazzal a jeggyel elmegy boltba, bevásárol, és hazamegy. A bérlet
1-jétől a hónap utolsó napjáig jó, átruházható, mivel egyszerre így is-úgy is
egy ember tudja használni. Ha én egy adott napon több helyre is megyek, ahhoz
én megyek aznap a bérlettel, a férj pedig jegyezik.
![]() |
Havi bérlet |
Leszállás, vagyis előtte leszállási
szándék jelzése, ez egy csudijól kitalált dolog, a busz ablakán vízszintesen
végigfut egy kábel, azt kell meghúzni. Szóval üldögélsz, eszedbe jut, hogy
hoppá, le kéne szállni, meghúzod a madzagot, megvárod, amíg a busz megáll,
kinyitja az ajtót, és jó kanadaiként, csak ekkor emeled el a feneked az
üléstől, hogy felkelj, és leszállj.
Leszállás közben jó hangosan mondod a sofőrnek, hogy Thank You, (nem
úgy, mint a bkv-n). Itt nem kelnek fel az emberek a buszról mozgás közben, a
nyugdíjasok nem tömörülnek az ajtóba már négy megállóval hamarabb, nincs
lökdösődés meg ilyenek.
![]() |
Bust belülről, leszállásjelző madzaggal |
![]() |
A madzag |
Ami rossz, az az, hogy ezek a
buszok tényleg minden utcasarkon megállnak, tehát 20 utca 40 perc. Viszont
mindig fűtött, és a nagyobb átszállóhelyek (mint pl. Blaha, Nyugati, Móricz,
Moszkva térnek megfelelő itteniek) fűtöttek, igen, komolyan, ajtajuk van, és
meleg van. A mezei buszmegállók nem fűtöttek, de minden oldalról van üveg. Tehát
nem annyit ér, mint a 4-6-os vonalán az a valami, ami alá beesik az eső simán.
Egy kedves dolog, amit már többször
láttam, egyszerű kis pillanat, de szép, amikor egy nagyon idős bácsi, vagy néni
felszáll a buszra, a sofőr megvárja, amíg az idős leül. Ha az 2 perc, akkor
kettő egész percig mindenki azt várja, hogy az idős néni bácsi biztonságban
leül. Senkit sem zavar, senki sem puffog.
Ráadásként egy reklám, ami a
buszozást hivatott népszerűsíteni. Annyira jó, annyira pozitív, szakadtam a
röhögéstől.
A másik tömegközlekedési eszköz az LRT (Light Rail Transit), azaz a metró. Ha véletlenül valakit megkérdeznék, hogy merre van az „Underground” akkor tuti elküldenének az egyik ilyen nevű kocsmába. Tehát LRT. Észak-déli irányban közlekedik Clareview-tól a Century Park-ig. Ez egy 21 kilométeres szakasz 15 megállóval.
![]() |
Metró szemból, éppen a föld felett |
A megállók a város szélén ritkák, a
buszátszállóhelyek a metró mellé vannak telepítve, és itt még a föld felett fut
a metró. Csak a Downtown részen ástak alagutat, itt sűrűbben is áll meg a
metró, kicsit a budapesti 4-es re emlékeztet. Ellenőrök nem igen vannak, inkább
csak a metró ki- és bejáratoknál. Itt az emberek jellemzően vesznek és
érvényesítenek jegyet, nem jellemző a bliccelés (persze itt is van, aki inkább
elcigizi azt a pénzt).
![]() |
Metró a hídon, kellemes tavaszi napon |
A második metróvonal már készen
van, de egy fél éve kínlódnak a lámpák beállításával, ez is nagyrészt a föld
felett fog közlekedni, de még mindig nem nyílt meg (2014 októberében kellett
volna indulnia). Tervek vannak egyéb
vonalakra is, szépen lassan megépítik majd őket. Az LRT-re is fel lehet vinni a
biciklit kivéve csúcsidőben.
![]() |
A HÉV hangulata belülről |
A buszjegy ugye 3,2 dollár, a havi
buszbérlet felnőtteknek 89 dollár, a napijegy 9 dollár. Ezekből a bevételekből
él az ETS, azaz az Edmonton Transit System. Nem, nem állami cég. Kapnak pénzt a
metróépítéshez, az ugye a városnak is érdeke, de alapvetően önfenntartó a
vállalat és meg kell dolgozniuk a profitért, és ez látszik is a
szolgáltatásukon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése